Searching...

Jangan kau ucap Selamat Hari natal / Merry Christmas



Muslim : bagaimana Hari Christmas kamu ?

Christian : baik, kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Christmas padaku?

Muslim : tidak, agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu, tapi masalah ini, agama saya melarangnya...

Christian : tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yg lain, mengucapkan nya kepada aku ?

Muslim : mungkin mereka belum mengetahuinya... David, kau boleh mengucapkan dua kalimat syahadat, dalam bahasa melayu pun tak mengapa ?

Christian : oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya...Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini...

Muslim : kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah ...

Christian : sekarang........., saya mengerti..

Jadi Haram Hukumnya Mengucapkan Selamat Natal/Hari Christmas & Tahun Baru krn ada dalam Hadist Nabi:
"Barang Siapa yg Meniru, Mengucapkan Selamat kepada Agama Lain Bererti ia Telah Kafir & Neraka Janahamlah Tempatnya" (HR.Bukhari Muslim) Menghuraikan bahawa orang islam tidak boleh meniru perbuatan yang bertentangan dengan Islam oleh kaum bukan muslim.

Silakan KONGSIKAN jika bermanfaat...

-non Islam maaf ya jika terasa hati... peace

sumber


0 comments:

Post a Comment